Όταν μπαίνει στο γυμνάσιο, το παιδί σας έχει ανάγκη να ξέρει ότι μπορεί να βασίζεται σε σας. Αποτελείτε για κείνο έναν πολύτιμο οδηγό στην πορεία του προς την αυτονομία.
Πώς θα είναι το γυμνάσιο;
Όταν μπει στο γυμνάσιο, το παιδί σας θα βρεθεί σε ένα πιο διευρυμένο περιβάλλον, όπου θα μοιραστεί πλούσιες εμπειρίες μαζί με πολύ περισσότερους καθηγητές και μαθητές απ’ ό,τι στο δημοτικό. Θα έχει επίσης περισσότερα μαθήματα.
Δώστε του χρόνο να προσαρμοστεί
Το παιδί σας διανύει μια μεταβατική περίοδο ανάμεσα στην παιδική ηλικία και την ενήλικη ζωή και γι’ αυτό πρέπει να έχει πάντα τη βοήθεια των γονιών του – ιδίως όταν μπαίνει στο γυμνάσιο. Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι θα προσαρμοστεί από την πρώτη κιόλας μέρα. Αυτό μπορεί να πάρει περισσότερο χρόνο. Εξάλλου, ο πρώτος έλεγχος που θα πάρει στα χέρια του από τη φοίτησή του στο γυμνάσιο –και που τόσο τον περιμένουν οι γονείς – είναι πολύ συχνά απογοητευτικός και αντανακλά με σαφήνεια αυτή την τόσο απαιτητική για το παιδί περίοδο.
Νέες προκλήσεις, νέες ανησυχίες
Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο αποτελεί συχνά πηγή ανησυχίας, τόσο για τους γονείς όσο και για τους εφήβους. Το γυμνάσιο προσφέρει μια πληθώρα νέων προκλήσεων, αλλά μερικές φορές συνδέεται με ακόμα πιο ανησυχητικά φαινόμενα, όπως τα ναρκωτικά, την κλοπή με χρήση βίας, τις συμμορίες, το ξύπνημα της σεξουαλικότητας κτλ.
ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΕΧΕΙ ΑΚΟΜΑ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΑΚΟΥΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΑΓΑΠΑΤΕ!
Προλάβετε τις δυσκολίες
Είναι σημαντικό οι γονείς να ακούν αυτό που έχει να τους πει το παιδί τους και να σέβονται τη γνώμη του (αποφεύγοντας να «τηρούν αμυντική στάση»). Αν αντιληφθούν ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει προβλήματα, είναι προτιμότερο να μην αφήσουν την κατάσταση να επιδεινωθεί, αλλά ν’ αναλάβουν αμέσως δράση και, αν παραστεί ανάγκη, να ζητήσουν ακόμα και την συμβουλή ενός ειδικού.
Κάντε ειλικρινή διάλογο με το παιδί σας
Φυσικό είναι η σχέση με το παιδί σας να περνάει καλές και κακές φάσεις εξαιτίας των αλλαγών που συμβαίνουν κατά την εφηβεία. Ως ενήλικες και «καθοδηγητές», πρέπει να προσπαθείτε να βελτιώνετε και να διατηρείτε (πάση θυσία!) την επικοινωνία με το παιδί σας. Και πάνω απ΄ όλα, δεν πρέπει να διστάζετε να του εκδηλώνετε την αγάπη σας!
Τι να λάβετε υπόψη ώστε να βελτιώσετε την επικοινωνία με το παιδί σας…
- Το παιδί σας είναι διαφορετικό από εσάς και πρέπει να το σέβεστε ως ένα ολοκληρωμένο άτομο.
- Αφιερώστε χρόνο για να μιλήσετε με το παιδί σας και βεβαιωθείτε ότι γίνεστε κατανοητοί. Αλίμονο, κάποιες φορές πρέπει να έχουμε περισσότερη υπομονή! Το παιδί σας διανύει μια περίοδο στην ανάπτυξή του κατά την οποία προσπαθεί να εκφράσει τις δικές του ιδέες…
- Συζητήστε μαζί του για το πώς του φαίνεται το γυμνάσιο. Μην περιμένετε εκείνο να έρθει να σας μιλήσει. Κάντε του ερωτήσεις και μοιραστείτε τους φόβους και τις ανησυχίες σας.
- Να είστε διαθέσιμοι για συζήτηση με το παιδί σας, ακόμη κι αν η στιγμή που επιλέγει δεν είναι κατάλληλη…
- Χρησιμοποιήστε το χιούμορ (χωρίς ειρωνεία) για να δημιουργήσετε ένα καλύτερο κλίμα μεταξύ σας.
ΤΟ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΕ ΤΟ ΧΙΟΥΜΟΡ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΑΣ ΔΙΝΕΙ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΑΠΟΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ…
Βοηθήστε το παιδί σας στη φοίτησή του στο σχολείο
«Τελείωσες τα μαθήματά σου; -Όχι εντελώς…»
Μην επωφελείστε από τη μετάβασή του στο γυμνάσιο για να αφήσετε το παιδί σας να αναλάβει εξ ολοκλήρου την οργάνωσή του. Θα μπορούσε κάλλιστα να ερμηνεύσει αυτή σας τη στάση σαν αδιαφορία εκ μέρους σας και να μπει έτσι στον πειρασμό να παραμελήσει τα μαθήματά του.
Το ότι το παιδί σας πηγαίνει πλέον στο γυμνάσιο δε σημαίνει ότι ξαφνικά γίνεται υπεύθυνο και αυτόνομο…
Ειδικά στην αρχή της φοίτησής του στο γυμνάσιο, συνεχίστε να το βοηθάτε όπως κάνατε όταν πήγαινε δημοτικό, ενθαρρύνοντάς το να γίνει πιο αυτόνομο.
Αξιολογήστε την πορεία της φοίτησής του
Έχει το παιδί σας έναν χώρο μελέτης; Κάνει τακτικά τα μαθήματά του; Κοιμάται λογικές ώρες; Τρέφεται σωστά; Κάνει παρέα με φίλους που τον υποστηρίζουν στη φοίτησή του; Παρατηρήστε τις αντιδράσεις του και τις αλλαγές που βιώνει.
Πάρτε μέρος στις δραστηριότητες του σχολείου
Παρευρεθείτε στις προγραμματισμένες συναντήσεις με τους καθηγητές του ή σε άλλες συγκεντρώσεις που διοργανώνει το σχολείο του.
ΜΗΝ ΠΑΡΑΙΤΕΙΣΤΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΟΝΕΪΚΟ ΣΑΣ ΡΟΛΟ |
Στο γυμνάσιο, ο έφηβος ζει μέσα σε μια θύελλα αλλαγών!
Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο συμπίπτει επίσης με μία αναπτυξιακή περίοδο στη ζωή του παιδιού σας, το οποίο οδεύει τώρα προς την ενήλικη ζωή. Θα υποστεί πολλές μεταλλαγές που μπορούν να επηρεάσουν το σώμα του, τη διάθεσή του και την κοινωνική του ζωή.
Το σώμα του αλλάζει!
Η ταχεία ανάπτυξη, η ακμή, η εμφάνιση στήθους και η τριχοφυία μπορούν κάλλιστα να προκαλέσουν ανασφάλεια στον έφηβο και να τον κάνουν να νιώσει άβολα.
Η συμπεριφορά του αλλάζει!
Στο γυμνάσιο, ο έφηβος μπορεί να γίνει υπερευαίσθητος και συχνά κυκλοθυμικός. Το παιδί σας θα αναζητήσει περισσότερη αυτονομία και ελευθερία και θα θελήσει να πειραματιστεί με νέες εμπειρίες.
Μας φαίνεται ότι το παιδί μας δεν ξέρει τι θέλει!
Οι έφηβοι θέλουν οι άλλοι να τους αντιμετωπίζουν σαν ενήλικες, αλλά, μη όντας ακόμα αυτόνομοι, εξακολουθούν να έχουν ανάγκη τους γονείς τους. Παρόλο που «μοιάζει ενήλικας», το παιδί σας θα έχει ανάγκη να αισθάνεται ότι μπορεί να βασίζεται πάνω σας. Έτσι, θα σας φαίνεται κάπως αντιφατική η ανάγκη του παιδιού σας:
- να ζητάει την επιβεβαίωση και παράλληλα να θέλει να κριτικάρει τα πάντα
- να απομονώνεται και παράλληλα να αποτελεί μέλος μιας ομάδας
- να κάνει σαφή τη διαφορετικότητα και την πρωτοτυπία του και παράλληλα να είναι «σαν τους άλλους»
- να επιζητεί τη γνώμη των άλλων για κείνο, ακόμα κι αν δείχνει να μη δίνει σημασία, εκδηλώνοντας μια σχετική αδιαφορία
Δεν αναγνωρίζουμε πια το παιδί μας, δε θέλει πια να είναι μαζί μας!
Το παιδί σας θα βιώσει πολλές αλλαγές στη διάρκεια της φοίτησής του στο σχολείο, οι οποίες θα το κάνουν να αποστασιοποιηθεί από εσάς και να επικρίνει στις απόψεις σας. Θα θελήσει να ταυτιστεί με μια παρέα φίλων και να δοκιμαστεί σε ερωτικές σχέσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι στις κοινωνικές τους συναναστροφές, οι νέοι περνούν συχνά από το αίσθημα της μεγαλύτερης συστολής σε μια στάση τολμηρή και κάποιες φορές υπεροπτική και απρόσμενη!
Κάποιες ενδείξεις μπορούν να αποκαλύψουν ότι ένας έφηβος αντιμετωπίζει δυσκολίες στην προσαρμογή του:
- πονοκέφαλοι
- έμετοι
- πόνοι στην κοιλιά
- διαταραχή ύπνου
- μειωμένη όρεξη για φαγητό
- υπερευαισθησία
- κρίσεις θυμού
- δυσκολία στις σχέσεις του με τους άλλους
- έλλειψη ενδιαφέροντος για τις σχολικές δραστηριότητες
- απομόνωση
ΚΑΤΙ ΔΕΝ ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΚΑΛΑ; ΜΗΝ ΚΑΘΥΣΤΕΡΕΙΤΕ! ΣΥΖΗΤΗΣΤΕ ΤΟ!
Αν παρατηρήσετε προβλήματα στη συμπεριφορά του παιδιού σας, μη μένετε μόνοι με το πρόβλημά σας. Μη διστάσετε να το συζητήσετε, κυρίως με τον γυμνασιάρχη, με τους καθηγητές, με τον ψυχολόγο ή με οποιονδήποτε άλλο ειδικό. Αυτοί γνωρίζουν καλά το σχολικό πλαίσιο του παιδιού σας και μπορούν να σας βοηθήσουν.
ΜΑΖΙ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΛΥΣΕΙΣ!
Πηγή: http://www.institutpsy.com/pdf/Publ_Depl_PrimaireSecondaire.pdf
Μετάφραση – Επιμέλεια: Κυριακή Κάσση (Εκπαιδευτικός – Μεταφράστρια)